|
|
|
Så lite som 6,7 gram sjokolade per dag har en beskyttende effekt mot betennselser - og mulig påfølgende hjerte- og karsykdom, viser ny forskning.
Spiser du derimot mer enn dette, synes effekten å avta. Sjokomane kan altså ikke slippe jubelen helt løs.
Studien er nylig utført av forskere fra det katolske universitetet i Campobasso i samarbeid med det Nasjonale kreftinstituttet i Milano, Italia.
Reduserer betennelsesnivå
Det er allment kjent at høye betennelsesnivåer i kroppen er en tidlig indikator på blant annet hjertesykdommer og diabetes. For å forebygge hjerte- og karsykdomm er det derfor viktig å holde betennelsen i sjakk.
En måte å holde betennelsene under kontroll er gjennom blodprøver som måler nivåene av C-reaktive proteiner i blodet. Proteininnholdet er en indikator på inflammasjon og infeksjon hos pasientene.
De italienske forskerne undersøkte proteinnivået hos deltagerne i forsøket og sammenlignet dette med pasientenes sjokoladeinntak.
Av de 4849 personer som var med i forsøket, var det 1317 personer som spiste noe sjokolade, mens 824 pleide å spise mørk sjokolade jevnlig.
Kilde og les mer på forskning.no
Forrige side | Neste side